РУС ТИЛИНИ ЎҚИТИШ МЕТОДИКАСИДА ТИЗИМ ЁНДАШУВИНИНГ РОЛИ
Арипова Ҳалима Ариповна, Педагогика фанлари номзоди, Бухоро Давлат университети доценти
Аннотация
Мақолада рус тилини ўқитиш методологиясида тизим ёндашувининг
роли кўриб чиқилган бўлиб, унда ушбу фан доирасида тизим (изчиллик) тушунчаси
асосий тоифалардан бири бўлиб, дарслар учун ўқув материалини танлашни, уни
дарсда намойиш етиш шакллари ва усулларини белгилайдиган ўқув жараёнининг
асосий таркибий қисмлари тўплами сифатида талқин етилади. Рус тили рус тили
чет тилидаги аудиторияда рус тили дарсларида русча луғат устида ишлашнинг баъзи
муаммолари ва ўзига хос хусусиятларига алоҳида еътибор берилади. Олий таълимда
global интеграция тенденсиялари доирасида тил таълимининг моҳияти ва унинг
индивидуалликни ривожлантиришдаги ўрни ҳақидаги барча қарашларда ўзгаришлар юз
берди. Чет тилига академик интизом сифатида қарашлар ҳам ўзгарди. Олимларнинг
фикрига кўра, чет тили биринчи навбатда ўқув интизоми бўлиб, чет тилини ўқитиш
технологияларини ишлаб чиқиш зарур. Интегратив тенденциялар услубий тушунчаларда
тобора кўпроқ акс етмоқда ва integral билимлар умумий концептуал аппаратга ега бўлган,
ажралмас тизимни ташкил етадиган ва фанлараро тузилишга ега бўлган ўқув фанлари
тўпламидан умумлаштирилган билимдир. Рус тили таълимнинг етакчи таркибий қисми
ва дунёни билиш усулидир. Мавзу ва ноёб маданият сифатида рус тили дунёни тушуниш
учун воситаларни ва турли хил тажрибани тақдим етади: билим тажрибаси, амалий,
ижодий фаолият тажрибаси ва ҳиссий ва қиймат йўналишлари тажрибаси. Рус тили, унинг юқори роли, унга етарлича буйруқ бериш ўз тақдирини ўзи белгилаш ва ўзини ўзи англаш шартидир. Алоқа канали сифатида рус тили ҳар қандай коммуникатив шароитда шахс учун самарали ҳисобланади.
Библиографические ссылки
Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М., 1966. 688 с.
Балыхина Т. М., Игнатьева О. П. Словарь терминов и понятий лингводидактической теории ошибки. М.: Изд-во РУДН, 2006. 121 с.
Булыгина Т. В., Крылов С. А. Система языковая // Большой энциклопедический словарь. Языкознание. М. : 2008. 293 с.
Дейкина А. Д. Преподавание русского языка в школе и вузе в контексте межкультурной коммуникации: материалы междунар. науч.-практ. конф. М. : МПГУ ; Ярославль : РЕМДЕР, 2010. 516 с.
Колесникова А. Ф. Проблемы обучения русской лексике. М. : Рус. яз. 1977. 92 с.
Левицкий Ю. А. Общее языкознание: учеб. пособие. Изд. 4-е. М. : ЛИБРОКОМ, 2009. 266 с.
Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, обучение, оценка. Страсбург, 2001; Русская версия. МГЛУ, 2003. 8 с.
Пулькина И. М., Захава-Некрасова Е. Б. Учебник русского языка для студентов-иностранцев. Изд. 6-е. М. : Дрофа, 2003. 608 с.
Практическая грамматика русского языка для зарубежных преподавателей-русистов / под ред. Н. А. Метс. М., 1985. 240 с.
Покровский М. М. Избранные труды по языкознанию. М., 1959.
Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Словарь-справочник лингвистических терминов : пособие для учителя. 3-е изд., испр., и доп. М. : Просвещение, 1985. 284 с.
Реформатский А. А. Введение в языкознание. 4-е изд. Просвещение. 2001. 536 с.
Соломник А. Б. Язык как знаковая система. Изд. 2-е. М. : ЛИБРОКОМ, 2010. 224 с.
Ширшов И. А. Теоретические проблемы гнездования. М. : Прометей, 1999. 236 с.
Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного : учеб. пособие для вузов. М. : Высш. шк., 2003. 334 с.