MODERN METHODOLOGICAL BASES OF HIGHER EDUKAION MANAGEMENT IN THI ERA OF DIGITISATION

https://doi.org/10.53885/edinres.2022.10.10.018 Soxibov Akram Rustamovich PhD Associate Professor of the Department of Pedagogy Karshi State University

Authors

  • Soxibov Akram Rustamovich

Keywords:

processes of managing, of innovative development, manager, innovative economy, higher educational system, process of globalization.

Abstract

The processes of managing of innovative development in higher educational institutions in the conditions of formation of innovative economy, the roles of managers of the institutions, approaches to the management of the higher educational system in the process of globalization, and experiences of foreign countries in this field have been described in the article. Also, the analysis of the activity of management of innovative, scientific-pedagogical and scientific-research processes in higher educational institutions has been carried out. It has been attempted to develop some suggestions and recommendations for Monitoring of conflict situations in the management of innovative development processes in higher education, increasing the effectiveness of leaders’ participation in the process of innovative development using technologies of resolving them.

References

O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.; “O‘zbekiston” NMIU, 2018.

O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni, Toshkent sh., 2020 yil 23 sentabr, O‘RQ-637-son.

O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 11 iyuldagi “Oliy va o‘rta maxsus ta’lim sohasida boshqaruvni isloh qilish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5367-sonli Farmoni

O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 11 iyuldagi “Oliy va o‘rta maxsus ta’lim sohasida boshqaruvni isloh qilish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5763-sonli Farmoni.

“O‘zbekiston Respublikasida 2022-2024 yillarda birinchi darajali budjet mablag‘larini taqsimlovchilarning budjet xarajatlari va rivojlantirish dasturlarining maqsadli indikatorlari”, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021 yil 30 dekabrdagi PQ-73-son qaroriga 7-ilova, https:// Таълим ва инновацион тадқиқотлар (2022 йил №10) ISSN 2181-1709 (P)176 Education and innovative research 2022 y. №10 www.lex.uz/docs/5801134.

O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015 yil 20 avgustdagi 242-sonli Qarori bilan tasdiqlangan “Oliy ta’lim muassasalarining rahbar va pedagog kadrlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishni tashkil etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori.

O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 29 dekabrdagi VMQ 1030-sonli “Ilm-fan va ta’lim sohasidagi davlat tashkilotlarida ilmiy, ilmiy-pedagogik va mehnat faoliyati bilan shug‘ullanuvchi ilmiy darajali xodimlarga qo‘shimcha haq to‘lash to‘g‘risida”gi Qarori.

O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi, 2020 yil 24 yanvar.

SH.M.Mirziyoyev. “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz” – T.: “O‘zbekiston” NMIU, 2017 y.

Батоврина Е.В., БлохинаМ.С. Развитие инновационного мышления персонала в процессе профессиональной подготовки // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия Социальные науки. 2017. № 4. С. 126-134.

Батоврина Е.В., Черняева Г.В. Принципы и ключевые направления формирования инновационной организационной культуры // Известия Юго-западного государственного университета. Серия Экономика. Социология. Менеджмент. 2018. Т. 8. № 2(27). С. 196-202.

,Бермус А.Г. Гуманитарные смыслы образования: из ХХ - в XXI век. Ростов-на-Дону: Изд-во ЮФУ, 2015; Левицкая И.А. Социокультурный подход как методологическое основание педагогического исследования // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2012. № 2. С. 54-58.

Блохина М.С. Инновационный потенциал современных руководителей как фактор развития инновационного общества // Вестник высшей школы. Almamater. Секция: Экономика и управление в социальных системах. 2019. № 7. С. 60-66. DOI: https://doi.org/10.20339/ AM.07-19.060.

Борытко Н.М. Становление субъектной позиции учащегося в гуманитарном пространстве урока: монография. Волгоград: Изд-во ВГИПКРО, 2002.

www.ziyonet.uz

www.mitc.uz

www.aim.uz

Published

2022-11-06