ORGANIZATION OF ACTIVITIES OF FAMILY COOPERATION IN THE EDUCATION OF CHILDREN WITH HEARING IMPAIRMENT OF PRESCHOOL AGE

Khamidova Muborak Ubaidullaevna TSPU named after Nizami Associate Professor of the Department of Deaf Pedagogy and Inclusive Education

Authors

  • Хамидова Муборак Убайдуллаевна

Keywords:

Child with hearing impairments, preschool educational organization, effective system, correctional approach, technologies for involvement in the correctional and pedagogical process, cognitive, creative stage.

Abstract

In our republic, the issue of bringing the quality of education to a new level in the preschool education system, introducing an improved system of improving the professional training and skills of specialists, and improving preschool education processes based on scientifically based approaches is considered as a priority task.

The article describes modern approaches to the system of effective upbringing of children with hearing problems in cooperation with the family.

References

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28январдаги 4947- сон «2022-2026 йилларга мўлжалланган Янги Ўзбекистоннинг Тараққиёт стратегияси тўғрисида»ги Фармони. Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 майдаги ПҚ-4312- сон «Ўзбекистон Республикаси мактабгача таълим тизимини 2030 йилгача

ривожлантириш концепциясини тасдиқлаш тўғрисида»ги Қарори. Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 30 сентябрдаги ПҚ3955-сон «Мактабгача таълим тизимини бошқаришни такомиллаштириш чоратадбирлари тўғрисида»ги Қарори. Боскис Р.М. Глухие и слабослышащие дети. – М.: Владос, 2001 – 316 с.

Винарская Е.Н. Раннее речевое развитие ребенка и проблемы дефектологии. – М.: Просвещение, 1987. – 160 с.

Выготский Л.С. Проблемы дефектологии. - М.: Просвещение, 2005. –527 с. Головчиц Л.А. Расширение словарного запаса слабослышащих дошкольников. – М.: НИИД АПН, 1989. – 56 с. Корсунская Б.Д. Воспитание глухого дошкольника в семье. – М.: Просвещение, 1970. – 192 с.

Леонгард Э.И., Самсонова Е.Г. Развитие речи детей с нарушенным слухом в семье. – М.: Просвещение, 1991. – 319 с.

ISSN 2181-1717 (E) Образование и инновационные исследования (2023 год №1) http://interscience.uz 147

Мастюкова Е.М.., Московкина А.Г. Они ждут нашей помощи. М.: 1991. - 153с. Мунавваров А.К. Оила педагогикаси.– Тошкент: Ўқитувчи, 1999.–112 б. Назарова Д. Фарзандингиз эшитмаса…// Bola va zamon. – Тошкент, 2008. –

№ 2. – Б.35-40. Отавалиева Ў. Бола тарбиясида боғча ва оила ҳамкорлиги. – Тошкент: Ўқитувчи, 1994. – 52 б.

Рау Е.Ф. О воспитании глухонемого ребенка дошкольного возраста в семье. – М.: Изд. АПН РСФСР, 1954. – 27 с.

Файзиева У.Ю. Заиф эшитувчиларни саводга тайёрлаш ва савод ўргатиш.: Пед. фан. номз. дис. ... автореф. – Тошкент: ТДПИ. 1994. – 18 б. Файзиева У. Мактабгача ёшдаги эшитишида муаммоси бўлган болалар

таълими. – Тошкент: Илм зиё, 2006. – 74 б. Шеврыгин Б.В. Комплексная реабилитация детей с нарушением слуха. Методические рекомендации. —М.: - Санкт -Петербург. 2001. - 341с. Шипицына Л.М.Ребенок с нарушенным слухом в семье и в обществе. - Санкт-Петербург : Речь, 2009. - 201, Шматко Н.Д., Пелымская Т.В. Если малыш не слышит.– М.: Просвещение, 2003. – 255 с. Шомахмудова Р. Фарзандингизга ўзингиз ёрдам бера оласиз // Bola va zamon.– Тошкент, 2006. – № 1. – Б. 45. Қодирова Ф.У. Бошланғич синф кар ва заиф эшитувчи ўқувчилар нутқини шакллантириш.: Пед. фан. номз. дис. автореф…– Тошкент:ТДПУ. 2006. – 20 б.

Published

2023-04-12