ОСОБЕННОСТИ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЯМИ РЕЧИ (УЧАЩИЕСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ)

Mirzahatov Bahodir Bahromboy o’g’li, Pedagogika va psixologiya mutaxassisligi 21/1 guruh magistrant talabasi 2 kurs magistranti Самарова Шохиста Рабиджановна Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти “Педагогика ва психология” кафедраси доценти, психология фанлари номзоди

Authors

  • Mirzahatov Bahodir Bahromboy o’g’li, Самарова Шохиста Рабиджановна

Keywords:

Irritability, isolation, irritability, restlessness, negativism, self-doubt, aggressiveness, resentment, instability of interests, decreased observation, communication difficulties, SSI (severe speech impairment), GUS (general underdeveloped speech), impairment, defect, intelligence , empathy

Abstract

The modern development of society, changing socio-economic conditions, integration processes in pedagogical science and practice require the improvement of the conditions for teaching and educating children with developmental and speech problems. Social adaptation and integration of such schoolchildren into a normal environment is the leading direction of work in the field of correctional pedagogy and special psychology. At the present stage, the problem of teaching and educating children with developmental problems is becoming increasingly important due to a sharp increase in their number

References

Дилова Н.Г (2001). Педагогик ҳамкорлик жараёнининг мазмуни ва уни ташкил

этиш тамойиллари. Science and Education. Vol. 2,Issue 10,547-557 бетлар.

Расулова З. (2021). Педагогик дастурий воситаларадан фойдаланиб бўлажак

технология фани ўқитувчиларининг касбий маҳоратини ошириш йўллари. Science and

Education. Vol. 2,Issue 10,416-426 бетлар.

Дилова Н.Г (2021). Ўқитувчи-ўқувчи ҳамкорлигини вужудга келтиришнинг

педагогик аҳамияти. Science and Education. Vol. 2,Issue 10,567-576 бетлар.

Левина Р.Е. Основы теории и практики логопедии. - Под редакцией Р.Е.

Левиной - М.: Просвещение, 1968. - 367с.

Соловьева Л.Г., Диалогическое взаимодействие дошкольников с речевыми

нарушениями. Дефектология 2007 №4.

Слинько О.А. К изучению проблемы межличностных отношений дошкольников

с нарушениями речи / О.А. Слинько // Дефектология. – 1992. – № 1. – С. 62 - 63.

Published

2023-04-17