EMPIRICAL STUDY OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF TEACHERS

Usmanova Manzura Naimovna, Professor of Bukhara State University

Authors

  • Usmonova Manzura Naimovna

Keywords:

professional, psychological, communicative competence, professional and personal growth of a teacher

Abstract

The modernization of the education system in Uzbekistan puts forward the issues of forming the professional competence of a teacher to one of the leading places. Professional competence is a condition for the effectiveness of the organization of the educational process. The problem of the formation of psychological competence in the system of pedagogical education is one of the most urgent at present. In the article we proceeded from the fact that an integral part of psychological competence is
communicative competence, the process of formation which is the object of this study .

References

Буртовая Н.Б. Коммуникативная компетентность личности и социально-психологические

факторы ее развития: на примере студентов - будущих педагогов-психологов. - дисс… канд. псих..

наук. - Томск, 2004. - 176 с.

Демидова Н.В. Развитие психологической компетентности студентов – будущих учителей.

- СПб., 1993.

Емельянов Ю.Н. Активное социально-психологическое обучение. - Л.; 1995. - 168 с.

Жуков Ю.М., Петровская Л.А., Соловьёва О.В. Введение в практическую и социальную

психологию. - М.: Смысл, 1996.- 373с.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентност- ного подхода в образовании. - Московский исследовательский центр подготовки специалистов,

Психология труда: Учебник для студентов высш. учебн. заведений /Под ред. А.В. Карпова.

М.:ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. - 352 с.

Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. - Ростов-на-Дону: Изд-во

«Феникс», 1996.

Яковлева Н. В. Психологическая компетентность и ее формирование в процессе обучения в

вузе. - Ярославль, 1994.

Published

2023-12-05