OLIY TA’LIM ZAMONAVIY PARADIGMASINING ASOSIY DOMINANTLARI
Filippov Olgerd Aleksandrovich, “PROFI UNIVERSITY” Nodavlat oliy ta’lim muassasasi Navoiy filiali rektori
Ключевые слова:
ta’lim paradigmasi, ta’lim, globallashuv, xalqarolashuv, transmilliy ta’lim, akademik mobillikАннотация
Oliy ta’lim tizimida an’anaviy paradigmani qayta ko’rib chiqish jamiyatda ijtimoiy amaliyotning har xil turlari va sohalarida o’z kasbi va maqsadini amalga oshiradigan shaxsga bo’lgan ob’ektiv ehtiyoji bilan bog’liq, chunki iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy va jamoat munosabatlarini o‘zgartirish, kasb-hunar ta’limi mazmuni va tuzilmalarini jamiyat va davlat talablariga mos ravishda mutaxassislar tayyorlash darajasiga qadar sezilarli darajada yangilashga zarurat tug’ilmoqda. Ta’lim, tizim sifatida, ko’plab elementlardan iborat: sub’ektlar, ob’ektlar, boshqaruv, o’qitish, ta’lim, normalar, standartlar va dasturlar, qoidalar, mazmun, tamoyillar, o’qitish usullari va vositalari, texnologiyalar, natijalar, ierarxik darajalar va boshqalar. Tadqiqotning ijtimoiy-falsafiy mazmuni ta’limni ijtimoiy tizimning tarmoq tizimi sifatida ko’rib chiqish istiqbolini, shuningdek, tizimli va ijtimoiy-madaniy yondashuvlarga asoslangan tadqiqot metodologiyasini belgilaydi. Hozirgi vaqtda jahon ta’lim jarayonida ta’limning turli paradigma modellari faoliyat ko‘rsatmoqda: zamonaviy ta’lim paradigmalari (N.A.Alekseev, Sh.A.Amonashvili, E.A.Bondarevskaya, V.I.Zagvyazinskiy, S.V.Kulnevich, V.V. Serikov va boshqalar); zamonaviy jamiyat voqeliklari va sivilizatsiya rivojlanish istiqbollariga yo‘naltirilgan sifatli ta’lim paradigmasi (I.M.Ilyinskiy); «ta’lim jamiyati», «oliy ta’limning ilg’or rivojlanishi» konseptual g’oyalari (N.A. Seleznev, A.I.Subetto va boshqalar). Ushbu maqolada mazmuni doimiy o‘zgarib turadigan fan va texnika yutuqlaridan keng foydalanishga asoslangan oliy ta’lim ijtimoiy-madaniy sharoitlarga mos tuzilmali dinamik tizim ko‘rib chiqiladi.
Библиографические ссылки
Альтбах Ф.Г. Глобализaция и университет: мифы и реалии в мире неравенства //Alma Mater.2004.№11.С. 39.
Ахиезер А.С. Об особенностях современного философствованиями: (взгляд из России) // Вопросы философии 1999. № 9. С. 12.
Балмасова Т.А. «Третья миссия» университета - новый вектор развития? // Высшее обра- зование в России. 2016. № 9-9 (204). С. 48-55.
Береговая О.А., Кудашов В.И. Интернatsiонализaция высшего образования в условиях глобализaции // Перспективы науки и образования. 2019. № 3 (39). С. 38.
Блауберг И.В., Юдин Э.Г. Становление и сущность системного подхода. М.: Наука, 1973. 270 с.
Бондаревская, Е.В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах воспи- тания / Е.В. Бондаревская, С.В. Кульневич. - М. - Ростов н/Д, 1999. - С.216.
Гидденс Э. Последствия современности / пер. с англ. Д.А. Кибальчич, Г. Ольховского; ред. А.А. Веретенников. М.: Праксис, 2011. С. 37.
Грехнев В.С. Образование как социальный феномен и объект исследования // Вестн. Мо- сковского ун-та. Серия 7. Философия. 2010. № 6. С. 77.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. - М., 1986.
Кудашов В.И. Стратегии и сценарии развития высшего образования в условиях глоба- лизaции // Философия образования. 2012. № 6 (45). С. 78-82.
Лапин Н.И. Социокультурный подход и социетально- функциональные структуры // Со- циологические исследования. 2000. № 7. С. 3.
Михалина О.А. Сравнительный подход в философии образования. Новосибирск: Изд. НГПУ, 2007. С. 35.
Огурцов А.П., Юдин Э.Г. Деятельность // Новая философская энциклопедия. Библио- тека Института философии РАН. URL: https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/ HASH6e4b209660a1b926ebfc6e (дата обращения:10.07.2023).
Панарин А. С. Глобализaция // Глобалистика: энциклопедия / гл. ред. И. И. Мазур, А. Н.
Чумаков; Центр научных и прикладных программ «ДИАЛОГ». М.: Радуга, 2003. С. 183.
Поляков А.А., Савчук И.И. Бизнес-моделирование. М.: АРИОН. 2007. С. 5.
Пую Ю.В. Высшее образование в экстремальных условиях или что показала пандемия // Высшее образование в современном мире: монография / Сост. и ред. М. Ле Шансо, И.Е. Со- коловская. М., 2020. С. 100.
Ридингс Б. Университет в руинах / пер. с англ. А. М. Корбута; Гос. ун-т Высшая школа экономики. М.: Изд. дом гос. ун-та Высшей школы экономики, 2010. 304 с.
Розов Н.С. Методологические принципы ценностного прогнозирования образования // Социально-философские проблемы образования. М., 1992. С. 10.
Руденко В.А. Глобализaция образования и проблема сохранения ценностей культуры // Теория и практика общественного развития. 2012. № 6. С. 57.
Рыбаков Н.С. Параметры образования // Вестн. Российского философского общества. 2002. № 2. С. 63.
Скотт П. Глобализaция и университет // Alma Mater. 2000. № 4. С. 3-8.
Срничек Н. Капитализм платформ / Пер. с англ. и науч. ред. М. Добряковой М.: НИУ ВШЭ, 2019. 125 с.
Степнов И.М., Ковальчук Ю.А. Платформенный капитализм как источники формиро- вания сверхприбыли цифровыми рантье // Вестник МГИМО-Университета. 2018. № 4 (61). С. 114.
Субетто А.И. Проблемы фундаментализaции и источников содержания высшего обра- зования. Кострома: КГПУ; М.: Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов, 1995. С. 294.
Толстых В.И. Интернatsiонализaция // Глобалистика: энциклопедия / гл. ред. И. И. Мазур, А. Н. Чумаков; Центр научных и прикладных программ «ДИАЛОГ». М.: Радуга, 2003. С. 378-379.
Фофанов В.П. Социальная деятельность как система. Новосибирск: Наука, 1981. 306 с.
Чумаков А.Н. Культурно-цивилизatsiонные разломы современного мира // Век глоба- лизaции. 2015. № 2. С. 42. 28. Чумаков А.Н. Метафизика глобализaции. Культурно-цивилизatsiонный контекст. М.: КАНОН+, 2006. С. 31.
Щелкунов М.Д. Образование в эпоху глобализaции // Вестник экономики, права и со- циологии 2008. № 2. С. 95.