THE INFLUENCE OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS ON TEAM FORMATION AND PERSONAL DEVELOPMENT
Mamurov Bahodir Bakhshulloevich, Doctor of Pedagogy, Professor, Bukhara State Pedagogical Institute, Bukhara, Uzbekistan, Beznosiuk Oleksandr Oleksiyovych, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv;Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Academy. Taras Shevchenko, Kremenets, Ukraine
Keywords:
education, team, personality, sport, physical culture.Abstract
This article examines the influence of physical culture and sports on the formation of a team and personal development. Physical culture is an integral part of general culture. Physical education and sports influence the process of self-knowledge and self-improvement, the formation of will, and moral and ethical education. Sport develops self-confidence and self- confidence. The influence of physical education and sports on the development of a person’s personality is constantly increasing.
References
Аржевитина И.Г. Коллектив как средство формирования личности спортсменов.
Молодой ученый. Казань. 2021. № 43 (385). С. 298-303.
Джеймс У. Воля к вере. /Сост. Л.В. Блинников, А.П. Поляков. Москва: Республика, 1997. 431 с.
Карпов А.Е. В далеком Багио. Москва: Советская Россия, 1981. 191 с.
Макаренко А.С. Коллектив и воспитание личности. Москва: Педагогика. 1972. 334 с.
Нечаев А. П. Психология физической культуры. Изд. 2-е (Гиза 1-е), значит. доп. Москва ; Ленинград : Госиздат, 1930. 90 с.
Петровский А.В. Личность. Деятельность. Коллектив Москва: Государственное издательство политической литературы, 1982. 255 с.
Пуни А.Ц. Волевая подготовка в спорте. Москва: Физкультура и спорт, 1969. 154 с.
Спорт и формирование личности /URL: http://def.kondopoga. ru/1180508229-sport- i-formirovanie-lichnosti.html(дата обращения: 8.12.2023)
Указ Президента Республики Узбекистан от 24.01.2020 г. N УП-5924 «О мерах по дальнейшему совершенствованию и популяризации физической культуры и спорта в республике Узбекистан» /URL: https://lex.uz/ru/docs/4711329(дата обращения: 8.03.2024)