2. O. G. Filippova Conditions of emotional and personal development young children

O. G. Filippova, E. B. Yurina

Authors

  • O.G. Filippova

Keywords:

early age, emotions, personality development, emotionalpersonal sphere, emotional environment, auto training, components of emotional-personal sphere development process, emotional-personal state.

Abstract

The material on the problem of research in the process and the result of studying psychological, pedagogical and methodological literature is analyzed, summarized and systematized. The basic concepts and levels of development of the emotional and personal sphere of children at an early age mare identified and described. The actual reasons for the difficulties of adapting young children to kindergarten and ways to overcome them in the development of the emotional and personal sphere of pupils have been established. A set of psychological and pedagogical conditions has been developed and implemented for the optimal development of a sufficient level of the emotional and personal sphere of young children. An effective methodological practice aimed at creating special conditions for the successful development of the emotional and personal sphere of young children is presented.

References

Абашина, В. В., Якоб С. А. Личностное развитие ребенка как цель современного дошкольного образования // Концепт. – 2015. – Спецвыпуск № 17.

Абрамова, Г. С. Возрастная психология: учеб.пособие / Г.С. Абрамова – Москва : Издательский центр «Академия», 2007. – 672 с

Авдеева, Н. Н., Мещерякова С.Ю. Вы и младенец: у истоков общения / Н.Н., Авдеева С.Ю. Мещерякова – Москва : Педагогика, 1991. – 158 с.

Волосова, Е. В. Развитие ребёнка раннего возраста / Е.В. Волосова. – Москва : Академия, 2009. – 438 с.

Выготский Л.С. Психология развития человека. / Л.С. Выготский – Москва : Эксмо, 2006. – 1136 с.

Зимняя, И. А. Педагогическая психология/ И. А. Зимняя. – Москва : Академия, 2007. – 280 с.

Зуева, А. Д., Егорова Т. В. Особенности детей раннего возраста // Педагогика : традиции и инновации: материалы. / А. Д. Зуева, Т. В. Егорова. – 2013 – № 3. – С. 48-50.

Изотова, Е. И. Эмоциональная сфера ребенка: Теория и практика: учеб.пособие для студ. высш. учеб. Заведений / Е.И. Изотова, Е.В. Никифорова. – Москва : Издательский центр «Академия», 2004. – 288 с.

Калинина, Р. Р. Психолого-педагогическая диагностика в детском саду [Текст]: практикум по психодиагностике / Р.Р. Калинина. – СанктПетербург. : Речь, 2003. – 144 с.

Максимова, Л. А. Эмоциональное развитие детей младенческого и раннего дошкольного возраста / Л. А. Максимова // Актуальные проблемы психологии личности. – Екатеринбург. – 2007 – № 5. – С. 134-138.

Психолого-педагогическое сопровождение образовательного процесса в условиях изменяющегося пространства детства: коллективная монография [Текст] / И. Е. Емельянова, О. Г. Филиппова, С. Д. Кириенко [и др.]; под науч. ред. О. Г. Филипповой. — Челябинск: Издательский центр «Титул», 2018. — 340 с.

Урунтаева, Г. А. Дошкольная психология: учеб.пособие / Г.А. Урунтаева. – Москва: Академия, 2001. – 336 с.

Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации»

Федеральный Государственный образовательный стандарт дошкольного образования: [утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 октября 2013г., №1155 [Текст] / Министерство образования и науки Российской Федерации. – Москва, 2013 г.

Федорович, Л.А. Психолого-педагогическая диагностика развития детей раннего дошкольного возраста: Учебно-методическое пособие [Текст] / Л.А. Федорович. – Кременчуг: Христианская Заря, 2009. – 217с.

Филиппова, О.Г. Информационная культура современного детства: сборник И74 статей Международной научно-практической конференции (Россия, г. Челябинск, 31 октября —1 ноября 2019 года). – Челябинск: Издательский центр «Титул», 2019. – 250 с.

Яковлев, П.А. Основы взаимодействия воспитателей и родителей в процессе воспитания ребенка / П.А. Яковлев. – Москва : Смарт, 2014. – 115 с.

Published

2021-06-30