METHOD OF ORIENTING THE LESSON ON THE INDIVIDUALITY OF CHILDREN: SYNTHESIZED LESSON

Gulyamov Jahangir Rakhmatullaevich, Navoi branch of the Academy of Sciences of the Republic of Uzbekistan, candidate of pedagogical sciences, associate professor. Nurboev Kuvondik Mirzanovich, Navoi branch of the Academy of Sciences of the Republic of Uzbekistan, candidate of physical and mathematical sciences. 2

Authors

  • Gulyamov Jahangir Rakhmatullaevich

Keywords:

«synthesized lesson», student’s individuality, gender, individual profile of lateration, didactic materials, thinking strategy, neuropedagogical relief, «feedback».

Abstract

The main reason for the difference in the assimilation of educational information by children is the dependence of the mechanisms for assimilation of information on the strategy of thinking, types of memory and attention, as well as gender differences in students. The use of didactic materials in the learning process, prepared taking into account the individual characteristics of children, contributes to a deeper understanding of the educational material. To do this, teachers must have the skills to diagnose the individual characteristics of children and the ability to organize the educational process, taking into account the results obtained. This requires the introduction of international positive experience in the field of didactics into practice, taking into account the characteristics of the national education system.

References

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 29 апрелдаги ПФ-5712-сон Фармони. URL: https://lex.uz/docs/4312785

Мирзиёев Ш.М. (2017) Буюк келажагимизни мард ва олижано халқимиз билан бирга қурамиз. – Т.: “Ўзбекистон”, 2017. – 488 б. URL:

Ахутина Т.В, Золотарева Э.В. (1997) О зрительнопространственной дисграфии: нейропсихологический анализ и метод ISSN 2181-1717 (E) Образование и инновационные исследования (2022 год №8) http://interscience.uz 149 ее коррекции // Школа здоровья. 1997. № 3. С.38–42.

Венгер А.Л., Цукерман Г.А. (2007) Психологическое обследование младших школьников [Текст] / А.Л.Венгер, Г.А.Цукерман. - М.: ВладосПресс, 2007. – 160 с.

Выготский Л.С. (1984) Собрание сочинений [Текст] / Л.С.Выготский. – М., 1984. С.247-253.

Гагай В.В., Гринева К.Ю. Особенности школьной адаптации первоклассников как трудной жизненной ситуации для детей и родителей/ Ж. Педагогика и психология. –С.33-43.

Гулакова М. В., Харченко Г. И. (2013) Интерактивные методы обучения в вузе как педагогическая инновация // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2013. – № 81 (ноябрь). – С. 31–35. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/interaktivnye-metody-obucheniya-vvuze-kak-pedagogicheskaya-innovatsiya

Данилова, Е.Е. (1996) Методика изучения фрустрационных реакций у детей. [Текст] / Е.Е. Данилова // Иностранная психология. 1996. № 6. С. 69–81.

Еремеева В.Д., Хризман Т.П. (2001) Мальчики и девочки – два разных мира. Нейропсихологи – учителям, воспитателям, родителям,школьным психологам. –С.Пб., 2001.

Клемантович И.П., Леванова Е.А., Степанов В.Г. (2016) Нейропедагогика: новая отрасль научных знаний / Эл.Ж. Педагогика и психология образования. 2016, № 2. –С. 8-17. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/neyropedagogika-novaya-otrasl-nauchnyh-znaniy

Костромина С.Н. (2019) Введение в нейродидактику: учебное пособие. — СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та. 2019. – 182 с.

Кузьмина А.Т. (2014) Нейропедагогический подход кобучению в начальной школе через исследовательскую деятельность учителя // Эл.журнал “Непрерывное образование: XXI век”. Выпуск

(autumn 2014). –С.1-9. URL: https://lll21.petrsu.ru/files/Sbornik_INO_ Maket.pdf

Мальсагова М.Х., Мальсагов А.А., Иванов П.В. (2021) К вопросу о нейродидактических технологиях // Мир науки, культуры, образования. № 2 (87) 2021. –С.64-66. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/k-voprosu-o-neyrodidakticheskih-tehnologiyah

Местоева Е.А., Мальсагова М.Х. (2021) Нейродидактический подход в методологии педагогики / Мир науки,культуры, образования. № 4 2021. –С. 151-152. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/neyrodidakticheskiy-podhod-v-metodologii-pedagogiki

Мухина, В.С. (1999) Шестилетний ребенок в школе. [Текст] / В.С. Мухина. – М.: «Просвещение», 1999. – 144 сURL:http://lib.mgppu.ru/opacunicode/app/webroot/index.php?url=/notices/index/IdNotice:10138/Source:default

Новикова А.Ю., Полуян Е.О. (2016) Интерактивные методы обучения и средства организации учебного процесса как инструмент Таълим ва инновацион тадқиқотлар (2022 йил № 8) ISSN 2181-1709 (P) 150 Education and innovative research 2022 y. №8

освоения знаний / Международный научный журнал «Символ науки»№81-2/2016. –С. 158-160.

Сиротюк А.Л. (2003) Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения. -М.: ТЦ “Сфера”,2003. URL: https://booktracker.org/viewtopic.php?t=21755

Тарасова И.М. (2015) Интерактивные методы обучения как средство формирования профессиональных компетенций в преподавании естественнонаучных дисциплин / Международный журнал экспериментального образования. – 2015. – № 5 (часть 1) – С.

-65. URL: https://expeducation.ru/ru/article/view?id=7483

Цветков А.В. (2017) Нейропедагогика для учителей. Учебное пособие. — М.: Спорт и культура-2000, 2017. — 128 с. URL:https://www.twirpx.com/file/2936114/

Gazzaniga M.G. (2009) The Cognitive Neurosciences / A Bradford Book The Mit Press Cambridge, Massachusetts London, England, 2009. Massachusetts Institute Of Technology. URL: http://cs.um.ac.ir/images/87/books/Gazzaniga.%20The%20Cognitive%20 Neurosciences%20 2009.pdf

Gulyamov Dj.R., Nurboyev Q.M., Khuzhakulov N.T. (2021) Teaching Children Of Preschool Age In Neurodidactic Conditions Printed Palarch’s Journal Of Archaeology Of Egypt / Egyptology 17(6). ISSN 1567-214x / PJAEE, 17 (6) (2020) / P.14485-14494 URL: https://ejmcm.com/article_3309.html;

Gulyamov J.R., Nurboyev Q.M., Khuzhakulov N.T., Murodova D.D. (2021) Synthesized learning method: neuropedagogical binary lecture /Journal of Physical Education and Sport ® (JPES),Vol 21 Issue 6, Art 357 pp 2588-2598, October.2021 online URL: http://hozir.org/synthesized-learningmethod-neuropedagogical-binary-lecture.html?page=5

Eric R. Kandel. (2006) In Search Of Memory The Emergence of a New Science of Mind Copyright, 2006. URL: https://www.amazon.com/Search-Memory-Emergence-Science-Mind/dp/0393329372

Published

2022-11-13