INNOVATION-ORIENTED PEDAGOGICAL EDUCATION OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN: DEVELOPMENT STRATEGY AND TACTICS
AND TACTICS Ismailov Omilkhon Shukrullaevich, Dean of the Faculty of Innovative Pedagogy of Tashkent State Pedagogical University named after Nizami, Candidate of Economical Sciences, Associate Professor Polonnikov Alexander Andreevich, leading researcher at the scientific and educational laboratory of psychology of cognitive processes of the Belarusian State Pedagogical University named after M. Tank, Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor Bafaev Mukhiddin Muhammadovich, Head of the Department of Psychology, Tashkent State Pedagogical University named after Nizami, Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor
Keywords:
digital epoch, sociocultural multi-layering, educational innovations, transformation of pedagogical training, holism, element-based social engineering.Abstract
The article discusses topical issues of optimizing educational practice in the Republic of Uzbekistan. The authors of the article associate its improvement with the development of innovation-oriented training, expressed by the introduction of a number of additional pedagogical specializations. Among the offered specializations: Internet journalism, Internet tutoring, Internet didactics, the introduction of which is dictated by the digital era and the network reality associated with it. Tactically, innovative pedagogical education is consistent with element-by-element social engineering, approbation and examination of all structural elements of innovations.
References
Шавкат Мирзиёев раислигида олий таълим масалаларига бағишланган видеоселектор йиғилишида сўзлаган нутқи. 16 июнь, 2021 йил. https://www.gazeta.uz/uz/2021/06/16/high-education/
Рейнголд Г. Умная толпа: новая социальная революция / Пер. с англ. А. Гарькавого. – М.: ФАИРПРЕСС, 2006. – 416 с.
Воротницкий Ю. И. Электронное обучение // Цифровая трансформация. Основные понятия и терминология: сб. статей / редкол.: А. В. Тузиков (пред.) [и др.]. – Минск: Беларус. навука, 2020. – С. 156–159.
Kwiecinski Z. Pedagogie postu. – Krakow: Impuls, 2012. – 442 s.
Нанси Ж.-Л. Складка мысли Делеза // Vita cogitans. – 2007. – № 5. – С. 149–156.
Касаткина Н. Э., Красношлыкова О. Г., Руднева Е. Л., Семенкова Т. Н., Леванова А. Е. Опережающая система подготовки кадров для региона в образовательных и профессиональных организациях // Профессиональное образование в России и за рубежом. – 2020. – № 3 (39). – С. 15–20.
Reigeluth C., Beatty B., & Myers R. Instructional-design theories and models: The learner-centered paradigm of education (Volume IV). – New York: Routledge, 2016. – 464 p.
Бабосов Е. М. Основные принципы становления национальной инновационной педагогической системы в Беларуси // Педагогическое образование в условиях трансформационных процессов: методология, теория, практика = Teacher education in the context of transformation processes: methodolody, theory and practice: материалы V междунар. науч.-практ. конф., Минск, 20 окт. 2011 г. / Белорус. гос. пед. ун-т им.
М. Танка; под науч. ред. А. В. Торховой, З. С. Курбыко. – Минск: БГПУ, 2012. – С. 424–426.
Поппер К. P. Нищета историцизма / Пер. с англ. – М.: Прогресс – VIA, 1993. – 187 с.
Szkudlarek T. Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. – Kraków: Impuls, 2009. – 151 s.