INTRODUCING A COMPETENCE-BASED APPROACH IN STUDYING THE DISCIPLINE «RUSSIAN LANGUAGE»
Natalya Nikolaevna Rozikova Bukhara State University, Lecturer at the Department of Russian Literary Studies
Keywords:
Competence approach, general academic competence, general cultural competence, general methodological competence, socialization.Abstract
This article discusses the issue of competence-based approach in modern education by the example of teaching the discipline «Russian language « for students of non-linguistic specialties. The article presents examples of exercises in the Russian language for different specialties on the same topic, which provide for
the development of the core competencies discussed in this article. Examples of the development of both general cultural (the ability to socialize, be sociable, cultured, aesthetically developed) and general methodological (the ability to use practical skills in life, set goals and draw conclusions) are shown.
References
Афанасьева Т.П., Немова Н.В. Профессиональное развитие кадров муниципальной системы образования. Книга 1. Развитие профессионального астерства педагогических кадров.- М.: АПКиПРО, 2004. 2.. Лебедев О.Е. Компетентностный подход в образовании. // Школьные технологии. - № 5. -2005. С.3-13
Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализации. -М.: Когито-Центр. 2002. 4. Nikolayevna R. N., Baymuradovna B. S. Designing and realization of system of organizing independent work of students //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. – 2020. – Т. 10. – №. 4. – С. 471-479. 5.Маскин В. В., Петренко А. А., Меркулова Т. К. Алгоритм перехода образовательного учреждения к компетентностному подходу: практ. пособие. М.: АРКТИ, 2008. 6.Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностноориентированного образования // Народное образование. – 2003. - №2. – С.58-64 7.Лебедев О. Е. Компетентностный подход в образовании// Школьные технологии. – 2008. - №5. 8.Акулова О.В., Писарева С.А., Пискунова Е.В. «Конструирование ситуационных задач для оценки компетентности учащихся», Санкт-Петербург, издательство «КАРО», 2008; 9.Блинов В.И., Сергеев И.С. Как реализовать компетентностный подход на
уроке и во внеурочной деятельности: практическое пособие. – М.:АРКТИ, 2007. 10.Зеер Э.Ф. Ключевые квалификации и компетенции в личностно – ориентированном профессиональном образовании. // Образование и наука. 2000. №3(5).