МЕТОД АРТ-ТЕРАПИИ И ЕГО ПРЕИМУЩЕСТВА ПРИМЕНЕНИЯ В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПСИХОЛОГОВ И ПЕДАГОГОВ В РАБОТЕ С ДЕТЬМИ
Самарова Шохиста Рабиджановна, Доцент кафедры педагогики и психологии Чирчикского государственного педагогического института, Ташкентская область Рамазонов Нуршод Нормурод угли, УРФУ магистратура Психология 2 курс, Россия
Keywords:
art therapy, sand therapy, school education, preschool education, teacher-psychologist, psychological correction and prevention, anxiety.Abstract
For a person, creativity is one of the ways to penetrate into one’s inner world and get to know oneself. It appeals to the best aspects of our soul, to the brightest, richest and most sincere. When a person writes, draws, sculpts from clay or expresses himself in other forms of art, this allows him to relax, open up and at least for a while be in harmony - in harmony with himself. In addition, creativity is an effective method for healing the psyche, which today is widely used in practical psychology called art therapy.
References
Медведева Е. А., Левченко И. Ю., Комиссарова Л. Н., Добровольская Т. А. Артпедагогика и арттерапия в специальном образовании. — М.: Издательский центр «Академия», 2001. 2. Киселева М. В. Арт-терапия в работе с детьми. — СПб.: Речь, 2008. 3. Колошина Т.Ю. Арт-терапия: Методические рекомендации. – М.: Изд-во
Института психотерапии и клинической психологии, 2002. 4. Копытин А. И. Современная клиническая арт-терапия. Учебное пособие /А. И. Копытин — «Когито-Центр», 2015. 5. Лебедева Л.Д. Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система занятий. - СПб.: Речь, 2003.