LINGVOMETHODOLOGICAL TRAINING OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL EDUCATION INSTITUTIONS IN THE STRUCTURE OF PEDAGOGICAL ACTIVITY OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
Sadikov Rustam Mansurovich (PhD, Acting Associate Professor of the Department of “Native Language and Methods of Teaching it in Primary Education”, Nizami TSPU
Keywords:
competention, competence, linguistics, methodology, approach, standardAbstract
The article discusses the conditions for the formation of linguo-methodological competence of future primary school teachers. The experience of scientific research of domestic, foreign and scientists from neighboring countries in the field of the formation of professional competencies among students of higher pedagogical educational organizations is described. On the basis of this, the selection and structuring of the competencies that are necessary for the future elementary school teacher in his professional activities in the field of research work, pedagogical activity, in the field of management, as well as in the field of enlightenment and spiritual and educational work were made. The place of linguo-methodological competence in the structure of competencies of future primary school teachers is determined, and the author's definition of linguo-methodological competence of future primary school teachers is presented. The conclusions presented in the article are true, as they were studied as part of a dissertation research conducted on the basis of the Tashkent State Pedagogical University named after Nizami, Jizzakh State Pedagogical Institute, as well as Andijan State University and confirmed experimentally. The study on the methodology for the formation of linguo-methodological competence of future primary school teachers was carried out in the logic of legal acts and provisions of the state educational standard of the Republic of Uzbekistan..
References
Равен, Дж. (2002)Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Пер. с анг. – Москва: Когито-Центр, – 470 с.
Быстрова, Е.А. (2004) Цели обучения русскому языку, или какую компетенцию мы формируем на уроках / Обучение русскому языку в школе: Учеб. пособие для студентов педагогических вузов; – М., – С. 20–39.
Квалификационных требованиях направления бакалавриата 5111700 – Начальное образование и спортивно-воспитательная работа – Тошкент: 2018. – 34 с. https://literary.ru/literary.ru/readme.php?subaction=showfull&id=1205414266&archive=1206184753&start_from=&ucat=&
https://studme.org/216970/pedagogika/kompetentnost_pedagoga_professionalnogo_obucheniya
Указ Президента Республики Узбекистан «О дополнительных мерах по совершенствованию системы управления народным образованием». №УП-5538 от 5 сентября 2018 года. (https://lex.uz/ru/docs/3893427)
Садовский, В. Н., Лисеев И. К. (2004) Людвиг фон Берталанфи и развитие системных исследований в XX веке // Системный подход в современной науке (К столетию Людвига фон Берталанфи). М., Прогресс-Традиция - - с. 7-36. https://cyberleninka.ru/article/n/sistemnyy-podhod-kak-issledovatelskaya-programma-v-tvorchestve-l-bertalanfi
Боно, Э. (2015) Искусство думать: Латеральное мышление как способ решения сложных задач/ Эдвард де Боно // -М:. — 172 с.
Леонтьев, А.А. (2003) Непрерывность и преемственность образования / А.А. Леонтьев // Образовательная система «Школа 2100». Педагогика здравого смысла: сборник материалов. – М.: Баласс; Изд. дом РАО, – с. 28–34. https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogika-zdravogo-smysla-gumanisticheskaya-filosofiya-obrazovaniya-a-a-leontieva/viewer
Пассов, Е.И. (2006) Сорок лет спустя или сто и одна методическая идея / Е.И. Пассов. – М.: ГЛОССА-ПРЕСС,– 240 с.
Махмудов М.Х. (2004) Таълим дидактик лойихалашн ин г н азар ий асослар и: Пед. фан . н ом. … дис: 13.00.01 / Тошкен т, − 269 б. https://www.rki.msu.ru/source/Biblioteka%20slush/RKI%20deti/osnovy_kommunikativnoi_teorii.pdf
Муслимов Н.А., Уразова М.Б. (2011) Проективная деятельность будущего учителя/ Учеб.пособие для ВУЗов. –Ташкент: GrandPaper, – 92 с. https://research-center.uz/works/
Абдуллаева, Б.С.. (2006) Научно-теоретические основы межпредметных связей: Автореф.дис…док. пед.наук. – Ташкент: УзНИИПН, – 75 с.
Галицких, Е.О. (2004) Диалог в образовании как способ становления толерантности: Учеб.-методич. пособие / Е.О. Галицких. – М.: Академический проект, – С. 128–135. https://skunb.ru/node/1040
Терехов П.П. (2003) Формирование педагогической компетентности специалиста в системе непрерывного социокультурного образования // Альма-Матер. – М., – № 2. – С. 7–12.
Вербицкий, А.А. (2011) Педагогические технологии контекстного обучения: Научно-методическое пособие. Вып. 1. 2-е изд. / А.А. Вербицкий. – М.: РИЦ МГГУ им. М.А. Шолохова, – 52 с. https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskaya-tehnologiya-v-kontekstnom-obuchenii
Хуторской, А. В. (2007) Определение общепредметного содержания и ключевых компетенций как характеристика нового подхода к конструированию образовательных стандартов «ИНЭК», - С. 12-20.
Гац, И.Ю. (2011) Модернизация обучения школьников русскому языку: лингвометодическая стратегия в современной языковой ситуации: автореф. дис. ...д-ра пед. наук: 13.00.02 / И.Ю. Гац. – М., – 43 с.
Пардаев, Б. Ў. (2022). БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИ ИЖТИМОИЙЛАШУВИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ҚЎЛЛАБ-ҚУВВАТЛАШ ТИЗИМИ: Пардаев Бекмурат Ўтапулатович, Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети, бошланғич таълимда она тили ва уни ўқитиш методикаси кафедраси катта ўқитувчиси. Образование и инновационные исследования международный научно-методический журнал, (3), 147-153.
Nusratova, K. C. (2021). RELEVANCE OF THE TOPIC OF WAR IN UZBEK CHILDREN'S LITERATURE (ON THE EXAMPLE OF THE WORK OF THE WRITER SAFAR BARNOEV). Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 9(12), 740-745.
Nusratova, H. (2021, October). BOSHLANG’ICH SINF O’QUVCHILARIDA KITOBXONLIK MADANIYATINI SHAKLLANTIRISH: DOI: 10.53885/edinres. 2021.80. 81.021 Nusratova Hamida, Nizomiy nomidagi TDPU, Boshlang’ich ta’lim fanlari kafedrasi dotsenti, PhD. In Научно-практическая конференция (pp. 51-52).