THE FEATURES OF THE RELATIONSHIP BETWEEN COPING BEHAVIORS AND SOCIO-PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF STUDENTS IN DIFFICULT LIFE SITUATION (ON THE EXAMPLE OF STUDENTS WITH DISABILITIES)

Abdukadirova Laura Yulbarsovna Fergana State University, Department of Psychology, lecturer

Authors

  • Abdukadirova Laura Yulbarsovna TerDU

Keywords:

students in difficult life situation, students with disabilities, disability, coping behavior, coping strategy, purpose in life, meaningfulness of life, adaptation, problem-oriented coping, seeking social support, positive reappraisal of events, fantasizing, psychological service, psychocorrection.

Abstract

This article presents the results of a study on students with disabilities in the context of identifying the characteristics of their coping behavior in relation to the sub-scale indicators of the «Purpose in Life» Test by D. Krambo and L. Maholik (1968). The conclusion is made that for students with disabilities, the application of problem-oriented coping is possible when they possess a sense of life’s meaningfulness. Recommendations are formulated for improving the psychological support and assistance services for students with disabilities in higher education institutions, taking into account the need to develop such types of coping as problem-oriented, seeking social support, positive reappraisal of events, as well as improving skills in setting life goals and finding life’s meaningfulness to overcome dependency attitudes and ensure their psychological well-being.

References

Закон Республики Узбекистан, от 15.10.2020 г. № ЗРУ-641. https://lex.uz/ru/docs/5049549

Постановление Президента Республики Узбекистан, от 13.10.2020 г. № ПП-4860. https://lex.uz/ru/docs/5044745

Постановление Президента Республики Узбекистан, от 21.12.2021 г. № ПП-57. https://lex.uz/docs/5789986

Указ Президента Республики Узбекистан, от 01.12.2017 г. № УП-5270. https://lex.uz/docs/3436196

Abdukadirova L. Y. Basic scientific and theoretical approaches on learning coping behavior of students who are in difficult life situations //International Journal of Psychosocial Rehabilitation. – 2020. – Т. 24. – №. S1. – С. 543-550.

Akmalovna, A. F. (2015). Problems of psychology of gender equality in the system of higher education. Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития, 1(13 (eng)), 273-275.

Akramova, F. A. (2020). Main requirements psychological service for families. European Journal of Research and Reflection in Educational Science, Great Britain Progressive Academic Publishing.[Electronic resource], 16-18.

Amirkhan J. H. Criterion validity of a coping measure // J. Pers. Assess. 1994. Vol. 62. № 2. P. 242-261.

Bobonazarovna, Almardanova Salomat. «INTERPRETATION OF STUDENTS’ PROFESSIONAL FORMATION AS A PSYCHOLOGICAL PROBLEM.» EUROPEAN JOURNAL OF INNOVATION IN NONFORMAL EDUCATION 2.4 (2022): 149-150.

Laura, A. (2019). The main approaches to the study of the difficult life situation in socio-psychological research. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 2019.

Lazarus R.S. Psychological stress and the coping process. – N. Y.: McGraw-Hill, 1966. – 466 p.

Lazarus, R.S., Folkman, S. Stress, appraisal and coping. / R.S. Lazarus, S. Folkman. – N.Y., 1984 – 456 p.

Yulbarsovna A. L. SOCIO-PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF FEMALE STUDENTS WITH CHILDREN AS A FACTOR IN THE TRAINING OF HIGHLY QUALIFIED PERSONNEL IN UNIVERSITIES. – 2021.

Абдукадирова Л. Ю. Применение метода аутотренинга в укреплении физического и психологического здоровья студентов в трудной жизненной ситуации //Человеческий капитал как фактор социальной безопасности. – 2022. – С. 8-14.

Анцыферова Л.М. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование жизненных ситуаций и психологическая защита / Л.М. Анцыферова // Психол. журн. – 1994. – T.15. – №1. – С.3–18. 16. Битюцкая Е.В. Трудная жизненная ситуация: критерии когнитивного оценивания // Психол. наука и образование. – 2007. – № 4. – С. 87–93.

Василюк Ф.Е. Психология переживания: Анализ преодоления критических ситуаций. – М.: Моск. гос. ун-т, 1984. – 200 с.

Всемирный доклад об инвалидности. Женева: Всемирная организация здравоохранения и Всемирный банк, 2011 г. https://www.unicef.org/uzbekistan/media/5071/file/.pdf

Исакова, Муаззам Тулкиновна. «PROBLEMS OF THE RELATIONSHIP OF A PERSON’S ATTITUDE TO HEALTH WITH ITS INDIVIDUAL AND DYNAMIC FEATURES.» Современное образование (Узбекистан) 7 (2021): 42-48.

Крюкова Т.Л. Психология совладающего поведения: современное состояние, проблемы и перспективы // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. – 2008. – №4. – С.147–153

Малкина-Пых И.Г. Экстремальные ситуации: Справочник практического психолога. – М.: ЭКСМО, 2006. – 960 с.

Нартова-Бочавер С. К. «Coping behavior» в системе понятий психологии // Психологический журнал. 1997. Т. 18. № 5. С. 20–30.

Осипова А.А. Справочник психолога по работе в кризисных ситуациях. – Ростов н/Д: Феникс, 2005. – 315 с.

Осухова Н.Г. Психологическая помощь в трудных и экстремальных ситуациях. – М.: Академия, 2005. – 288 с.

Политова С.П., Исмаилова Н.И. Ученые записки казанского университета. Том 152, кн. 5 Гуманитарные науки, 2010. - С. 213-224.

Ташлыков В.А. Психологическая защита у больных неврозами и с психосоматическими расстройствами. – СПб., 1992. – 24 с.

Юлдашева М. Б., Эргашова З. Экспериментальное изучение чувства одиночество //Universum: психология и образование. – 2021. – №. 5 (83). – С. 31-33.

Published

2024-06-07