THE ROLE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROFESSIONAL AND METHODOLOGICAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF FINE ARTS

Khayrov Rasim Zalimkhan ugli Doctor of Philosophy of Pedagogical Sciences, Associate Professor Gulistan State Pedagogical Institute

Authors

  • Khayrov Rasim Zalimkhan ugli TerDU

Keywords:

professional and methodological training, information and communication technologies, programs, graphic editors, learning management system, social networks, cloud technologies, distance education, public open online courses, video materials, multimedia presentations, period of pedagogical practice, knowledge, skills and qualifications.

Abstract

the article reveals the essence of the content of pedagogical conditions for the development of professional and methodological training of future teachers of fine arts using information and communication technologies. Computer technological programs and applications of the future teacher of fine arts in the effective implementation of their professional activities are considered. Also, in the process of professional and methodological training of students, during the period of pedagogical practice, the issues of the formation of professional skills in the lessons of fine arts of secondary schools with the use of information and communication technologies are highlighted.

References

O’zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish kontseptsiyasini. Lex.uz. 2020.

Alimov R.X., Azamatov O.X., Xayitmatov U.T. “Informatsionnoʻe texnologii v obrazovanii” - Ministerstvo voʻsshego i srednego spetsialnogo obrazovaniya respubliki Uzbekistan. - T.: Iqtisodiyot, 2019. - 158 str.

Begimqulov U.Sh. Pedagogik ta’lim jarayonlarini axborotlashtirishni tashkil etish, boshqarish nazariyasi va amaliyoti: Dis. ... ped. fan. dok. - T., 2007. - 198 b.

Грицай А. А. Роль информационных технологий в современном образовании // Материалы 5-й международной научной конференции «PROBLEMS OF MODERN EDUCATION», Прага, 2014. - С. 14-16.

Герасимова А.Г. Основные направления подготовки будущих учителей изобразительного искус- ства в области информационных и коммуникационных технологий // Ж. Вестник ЧГПУ им. И. Я.

Яковлева. 2012. № 3 (75) -37-40 с.

Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения: учеб. пособие для студ.высш. учеб. заведений / Е.А.Климов. -4-е изд., стер. –М.: Академия. 2010.- 304 с.

Жабборова Д.Ф. Бўлажак ўқитувчиларни касбий тайёрлашда “касбий фаолият портфолиоси” тех- нологиясидан фойдаланиш // Education and innovative research. №6.2. 2022. –Б. -162-169.

Хайров Р.З. Совершенствование подготовки будущих педагогов изобразительного искусства к об- учению живописи на основе индивидуального подхода // Вестник ГулГУ ОАК. -Гулистан. -№3 (95) -2022. –С. 20-24.

Хайров Р.З. Педагогические условия информационно-коммуникационных технологий в совер- шенствовании профессионально-методической подготовки будущих учителей. International Journal of Education, Social Science & Humanities. Finland Academic Research Science Publishers. Vol. 11 No. 4 (2023): p. 870-879.

Khayrov R.Z., Tojiboyeva D.B. Pedagogical conditions of information and communication technologies in improving professional and methodological training of future teachers. GALAXY INTERNATIONAL INTERDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL (GIIRJ) ISSN (E): 2347-6915 Vol. 11, Issue 05, May (2023)

Хайров Р.З., Азамкулов Г.О., Умиров Б.Т. Мультимедийное обучение в совершенствовании про- фессионально-методической подготовки будущих учителей. Символ науки. Международный науч- ный журнал. Российская федерация. г.Уфа. №5-1/2023. - 152-156 с.

Xayrov R.Z. Tasviriy san’at fanini oʻqitish metodikasi. Darslik. -T.: Ilm Ziyo Zakovat. 2023. -283 bet.

Published

2024-07-05