THE ROLE OF MOTHER TONGUE IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE ON THE BASIS OF BILINGUALISM
Narshabayeva Aliya Yumutbaevna, Senior Lecturer, Department of Foreign Languages of the Nukus State Pedagogical Institute named after Azhiniyaz.
Abstract
This article provides a definition of the term “bilingualism”, highlights the differences between natural and artificial bilingualism, special attention is paid to the conditions of formation, development and teaching educational bilingualism. The article also considers the issue of the linguistic personality of a bilingual and raises the problem of tolerant coexistence of two languages and cultures in certain social conditions and competent teaching and upbringing of a bilingual child in a bilingual community. The purpose of the article is to characterize the concept of bilingualism and its types, to identify the role of primary language and the didactic potential in teaching bilinguists foreign language. Results of the study: the types of bilingualism were identified, taking into account various criteria, the degree of influence of the type of bilingualism on the nature and causes of linguistic interference was determined. The basic principles of bilingual education are formulated. Determined the didactic potential of bilingualism in teaching a foreign language, the specificity of studying bilinguists foreign language.
References
Баятян Э. А. Преподавание лингвистических дисциплин студентам-билингвам в условиях информатизации языкового образования // Слово. Грамматика. Речь. 2015. №. 16. С. 77–79. URL: https: // elibrary.ru/item.asp?id=25446485 (дата обращения: 13.07.2017).
Белкова Т. М. Моделирование компетентностно ориентированного обучения фразовой интонации студентов-билингвов // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2014. №3 (83). С. 103-109. URL: http://vestnik.chgpu.edu.ru/upload/ docs / 2014/3 (83) _2014.pdf (дата обращения: 16.10.2017).
Брыксина И. Е. Лингвометодические основы профессионально ориентированного обучения иностранному языку в неязыковом вузе (билингвальный / бикультурный аспект) // Вестник Тамбовского университета. Сер.: Гуманитарные науки. 2016. No. 1 (153). С. 17–26. DOI: 10.20310 / 1810-0201-2016-21-1 (153) -17-26
Дербишева З. К. Билингвальное и полилингвальное образование в контексте языковой ситуации в Кыргызстане // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер.: Вопросы образования: языки и специальность. 2015. №. 5. С. 72–77. URL: http://journals.rudn.ru/education-languages/article/ view / 13012 (дата обращения: 16.07.2017).
Дырхеева Г.А. Живая речь в Бурятии: к проблеме изучения (социолингвистический обзор) // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2017. №. 45, С. 77–88. DOI: 10.17223 / 19986645/45/5
Касперс О. В. Билингвальное образование в немецкоязычных странах: модель транскультурного обучения // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер.: Вопросы образования: языки и специальность. 2017.Vol. 14, № 2. С. 276–286. DOI: 10.22363 / 2312-8011-2017-14-2-276-286
Каликова А.М. Речевая ошибка как ассоциативный индикатор формирования навыка в учебном билингвизме // Гуманитарные науки и образование. 2015. №. 4 (24). С. 117-121. URL: https: // www.mordgpi.ru/upload/iblock/bda/zhurnal-gno-4-2015-na-pechat.pdf (дата обращения: 16.07.2017).
Карпушкина Е.А. Возможности языкового развития учащихся с билингвизмом // Вестник Череповецкого государственного университета. 2015. № 7 (68). С. 111-114. URL: http://dep_ppnco.pnzgu.ru/ files / dep_ppnco.pnzgu.ru/ karpushkina_e_a__vozmozhnosti_yazykovogo_razvitiya_ uchaschihsya_s_ bilingvizmom.pdf (дата обращения: 13.07.2017).
Магомедова Т.И., Ваджибов М.Д. Формирование коммуникативной компетенции студентов-билингвов: психолингвистический аспект // Наука. Мысль. 2016. №. 2. С. 14–17. URL: http: // www.news. esrae.ru/page/13 (дата обращения: 13.07.2017).
Матвеева Д.Г. Этнопсихологические особенности обучения иностранным языкам в Республике Бурятия // Вестник Бурятского государственного университета. 2016. No. 4. С. 143-148. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=28184555 (дата обращения: 16.07.2017).
Мильруд Р. П., Максимова И. Р. Учебный билингвизм: вчера, сегодня и завтра // Язык и культура. 2017. №. 37, С. 185–204. DOI: 10.17223 / 19996195/37/13
Муллагаянова Г. С. Социальные и лингвистические аспекты билингвизма и межкультурной коммуникации // Санкт-Петербургский образовательный вестник. 2016. № 1 (1). С.15-17. URL: http: // ru.calameo.com/read/0052191683ffe6fcd7b80 (дата обращения: 19.07.2017).
Вопросы методики преподавания в вузе. 2014. №3 (17). Р. 281–289. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=22632791 (дата обращения: Июль 16, 2017)
Обердорфер Х. К. Билингвальное образование в Германии // Многоязычие в образовательном пространстве. 2016. Vol. 8, №8-8. С. 23-26. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=29909403 (дата обращения: 13.07.2017).
Оршанская Е. Г. Оценка уровня владения студентами знаниями о билингвизме // Современные вопросы теории и практики обучения в вузе. 2005.№4. С. 182–189. URL: http://www.sibsiu.ru/ downloads / public / sovvopteoripovv / file / 4.pdf (дата обращения: 16.07.2017).
Ветошкин А. А. Английский язык как средство интеграции в международное образовательное пространство // Гуманитарные науки и образование. 2015. № 4 (24). С. 100-102. URL: https://www.mordgpi.ru/upload/iblock/ / zhurnal-gno-4-2015-na-pechat.pdf (дата обращения: 12.07.2017).
Владимирова С.Г. Взаимодействия языковых структур при билингвизме // Ярославский педагогический вестник. 2016. №. 4. С. 156–160. URL: http://vestnik.yspu.org/releases/2016_4/32.pdf (дата обращения: 19.07.2017).