INDIVIDUAL STRATEGY FOR MASTERING COMPARISON IN ONTOGENESIS

Myakota Veronika Viktorovna, teacher at the International Islamic Academy of Uzbekistan, Tashkent.

Authors

  • Myakota Veronika Viktorovna TerDU

Keywords:

ontogenesis of speech, children’s speech, stages of speech development, child’s separation, linguistic picture of the world, cognitive metaphor, comparison, comparative phrases, types of comparison in children’s speech.

Abstract

The author describes and analyzes general and individual strategies for mastering comparison in the Russian language in the ontogenesis of speech. The research material was collected over a period of 14 years; these included parental diaries of observations of a child’s speech, and the author’s personal observations of the speech of children from one to 15 years of age. Comparison in children’s speech is of interest to linguists not only from the standpoint of a systematic approach, but also as a phenomenon that indicates the child’s cognitive development and his acquisition of metaphorical meanings. One of the primary signs of mastering metaphorical meaning is comparison. In addition, there are nonverbal signs of mastering metaphor in children’s speech, and analysis of some of their types indicates the establishment of the category of comparison and figurative thinking in the child’s linguistic picture of the world. In order to establish an individual strategy for language acquisition, the author collected and analyzed about 40 linguistic units with a comparison value from the speech of one child, found out the subjective meaning attached and classified these speech utterances.

References

Артюх С. Е., Доброва Г. Р. 2011. О роли генерализации в развитии речи детей: к вопросу что и как проверяется в экспериментах. / Проблемы онтолингвистики – 2023. Материалы ежегодной международной научно-практической конференции. – СПб : Издательство «ВВМ», 2023.

Чуковский К. И. 1985. От двух до пяти. — М.,1985.

Выготский Л.С. 1984. Избранное. В 6 т. – М., 1984.

Гальперин П.Я. 1966. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий. – М., 1966.

Гвоздев А. Н. 2007. Вопросы изучения детской речи. – СПб : Детство–Пресс, 2007.

Гвоздев А. Н. 2005. От первых слов до первого класса. Дневник научных наблюдений. Издание второе, исправленное. – М : URSS, 2005.

Голева Н.М. 2021. Комплексная тропеическая природа детских умозаключений. // Научный результат. Социальные и гуманитарные исследования. – 7 (3). – 2021. – С. 81-90.ые и гуманитарные ис), 81-90.

Гридина Т.А. 2007. Онтолингвистика – язык в зеркале детской речи. – М., 2007.

Доброва Г. Р. 2019. Вариативность речевого развития детей. – М. : Языки славянской культуры, 2019.

Елисеева М. Б. 2019. Становление индивидуальной языковой системы ребенка. Ранние этапы. – М. : Языки славянской культуры, 2019.

Кубрякова Е.С. 1992. Аналоги и формирование правил в детской речи// Детская речь: Лингвистический аспект. – СПб., 1992 (электронная версия)// www.ontolingva.ru.

Лакофф Дж., Джонсон М. 2004. Метафоры, которыми мы живём : Пер с англ. /Под ред. и с предисл. А.Н. Баранова. – М. : Едиториал УРСС, 2004.

Леонтьев А.А. 1977. Общие сведения об ассоциациях и ассоциативных нормах. // Словарь ассоциативных норм русского языка. – М., 1977.

Лурия А.Р. 2004. Речь и интеллект в развитии ребенка. – М., 2004

МакКормак Э. 1990. Когнитивная теория метафоры // Теория метафоры: сборник / общ. ред. Н.Д. Арутюновой и М.А. Журинской. М.: Прогресс, 1990. С. 358-386.

Петров В.В. 1990. Метафора: от семантических представлений к когнитивному анализу // Вопросы языкознания. 1990. № 3. С. 135-146.

Психолингвистика: Сб.статей / Сост. А.М.Шахнарович, 1984.

Цейтлин С.Н. 1994. Фонд данных детской речи. // Проблемы детской речи. Материалы межвузовской конференции. СПб., 1994.

Published

2024-12-11