DIGITAL TECHNOLOGIES AS A NECESSARY COMPONENT OF THE EDUCATION SYSTEM

Zaripov Nozimbek Nayimovich Bukhara State Pedagogical Institute Doctoral student (DSc), Doctor of Philosophy in Pedagogical Sciences (PhD), Associate professor

Authors

  • Zaripov Nozimbek Nayimovich TerDU

Keywords:

digital technology, digital transformation, program, computer, method, internet, artificial intelligence, virtual reality.

Abstract

This article presents the organization of the lesson process using digital technologies, the results obtained, the contribution in the field of education, the directions of using modern information technologies in the field of education. In particular, the use of information technologies in the educational process reveals the creative abilities of students in the educational process. Also, the use of digital technologies in the course of the lesson helps to save time, to depict complex processes in a virtual form, and to develop students’ imagination about the subject. The article provides detailed information about these aspects.

References

Акимова О.Б., Щербин М.Д. Цифровая трансформация образования: своевременность учебно- познавательной самостоятельности обучающихся // Инновационные проекты и программы в образовании.

№1. С. 27-34

Семенова, И.Н., Слепухин А.В. Методика использования информационно коммуникационных технологий в учебном процессе: учеб. Пособие: Методология использования информационных образовательных технологий. – Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2013. – 150 с.

Зарипов, Н.Н., Использование иностранного опыта в обучении информатике и информационным технологиям в школе. Проблемы современного образования, (6), (2020). 213-218.

Козлова, Н.Ш. Актуальность онлайн образования для IT-специалистов // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2018. Вып. 4. С. 80-85.

Горбунова, Л.И., Субботина, Е.А. Использование информационных технологий в процессе обучения // Молодой ученый. – 2013. – № 4. – С. 544–547.

Зарипов, Н. Н. (2018). Объектно-ориентированное программирование. Общие возможности контейнеров с++. Academy, 1(6 (33)), 7-8.

Zaripov, N., & Protasov, Y. (2023). Grafik interfeysli dasturlash muhitida ishlash metodikasi. Research and

implementation.

Jurayeva N.O. Specific aspects and principles of the method of organizing independent education of students.

Actual problems of modern science, education and training”. №8, Хоrazm, 2022. – P. 23-27.

Jo’rayeva N.O. Mobile Softwareanwendungen zur Organisation unabhängiger Bildung// Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities. Vol. 2, Issue 1.5 (2022), – P. -661-664.

Козлова Н.Ш. Современные технологии в сетевой безопасности// Цифровая экономика: новая реальность: сборник статей по итогам Международной научно-практической видеоконференции, посвященной 25-летию вуза. Майкоп, 2018. С. 93-97.

Leontyeva I. A. Modern distance learning technologies in higher education: Introduction problems //Eurasia journal of mathematics, science and technology education. – 2018. – Т. 14. – №. 10. – С. em1578.

Strasser T. Moodle im Fremdsprachenunterricht. Blended Learning als innovativer didaktischer Ansatz oder pädagogische Eintagsfliege Boizenburg: Werner Hülsbusch. 2011. P.21.

Owoc M. L., Sawicka A., Weichbroth P. Artificial intelligence technologies in education: benefits, challenges and strategies of implementation //IFIP International Workshop on Artificial Intelligence for Knowledge Management. – Cham: Springer International Publishing, 2019. – С. 37-58.

Published

2025-01-04