THEORETICAL PRINCIPLES OF PREPARATION FOR PEDAGOGICAL ACTIVITY DIRECTED TO THE SOCIALIZATION OF STUDENTS BASED ON THE GENDER APPROACH

Sharifzoda Sardorbek O‘razboy tabib o‘g‘li Acting rector of Mamun University Doctor of philosophy in pedagogical sciences, associate professor

Authors

  • Sharifzoda Sardorbek O‘razboy tabib o‘g‘li TerDU

Keywords:

Educational system, pedagogical activity, gender approach, socialization, professional education, research, gender

Abstract

Before the emergence of the gender approach in the field of education, a system of fundamental pedagogical research such as the concepts of personal approach and the nature of pedagogical knowledge, the integrity of the educational process, and the functions of personal development of education appeared. In this regard, it should be noted that the science of local pedagogy has already begun to solve the problem of developing the theoretical and methodological foundations of the pedagogical process taking into account the gender approach and building gender pedagogy as a new field of knowledge. This article presents a scientific discussion on the preparation of students for pedagogical activities aimed at socialization based on the gender approach.

References

Блок, Дж. X. Влияние дифференцированной социализации на развитие личности мужчин и женщин [Текст] / Дж. X. Блок // Практикум по соци¬альной психологии. — СПб. : Изд-во «Питер», 2000. — С. 168-181. — ISBN 5-8046-0101-6.

Костикова, И. В. Перспективы гендерного образования в России : взгляд педагога [Текст] / И. В. Костикова, А. В. Митрофанова, Н. В. Тулина // Высшее образование в России. - 2001. — № 2. — С. 68-75. - ISSN 0869¬3617.

Мудрик, А. В. Психология и воспитание [Текст] / А. В. Мудрик. - М. : МПСИ,

- С. 57-70. - ISBN 5-89502-604-4.

Каменская, Е. Н. Гендерный подход в педагогике [Текст] : дис. ... д-ра пед. наук / Е. Н. Каменская. - Ростов-на-Дону, 2007. — 220 с.

Константинова, О. А. Гендерный подход к обучению школьников [Текст] : дис. ... канд. пед. наук / О. А. Константинова. — Саратов, 2005. - 174 с.

Унт, И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения [Текст] / И. Э. Унт. -М. : Педагогика, 1990. - 192 с. - ISBN 5-7155-0285-3.

Хасан, Б. И. Пол и образование. Анализ конфликтов половозрастной идентификации [Текст] / Б. И. Хасан, Г. М. Бреслав. - Красноярск, 1996. - 174 с.

Штылева, Л. В. Институционализация гендерного подхода [Текст] / Л. В. Штылева И Высшее образование в России. — 2004. - № 10. — С. 143—146. - ISSN 0869- 3617.

Ярская-Смирнова, Е. Р. Гендерное неравенство в образовании : понятие скрытого учебного плана [Текст] / Е. Р. Ярская-Смирнова // Гендерные исследования. - 2001.

- № 5. - С. 295-301.

Sharifzoda, S. (2023). Pedagogical and psychological directions of preparing professional activities for the socialization of future teachers on the basis of a gender approach.

Development and innovations in science, 2(11), 22-28.

Sharifzoda, S. O. Pedagogical conditions for the organization of gender based training Innovative research in modern education. Hosted from Toronto, Canada30, 4.

Ugli, S. S. O. R. T. (2023). Theoretical principles of preparing future teachers for the professional-pedagogical activity directed to the socialization of students on the base of a gender approach. International Multidisciplinary Journal for Research & Development, 10(11), 162-166.

Sharifzoda, S. (2023). Bo‘lajak o‘qituvchilarni gender yondashuv asosida ijtimoiylashtirishga yo‘naltirilgan kasbiy-pedagogik faoliyatga tayyorlashga oid nazariy yondashuvlar. Молодые ученые, 1(18), 10-15.

Published

2025-04-17