ORGANIZATION AND CONDUCT OF PEDAGOGICAL EXPERIMENTS FOR DEVELOPING CRITICAL THINKING SKILLS IN FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS
Fayzieva Makhbubakhon Rakhimjonovna, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor Professor of the Department of «Informatics» at Nizami Tashkent State Pedagogical University, Panzhieva Nazokat Normakhmatovna, Basic Doctoral Student at Termez State University
Keywords:
pedagogical experiments, critical thinking, future computer science teachers, methodology, educational technologies.Abstract
In the context of rapid development of information technologies, the preparation of future computer science teachers requires special attention. A key aspect of their competence is critical thinking, essential for solving pedagogical tasks. The research focuses on conducting pedagogical experiments aimed at developing these skills. The article examines the stages of conducting the experiments, analyzes the results, and provides recommendations for implementing the methodologies into the educational process. The obtained data confirms the improvement of critical thinking levels among students in the experimental groups, indicating the high effectiveness of the educational activities.
References
Выготский Л.С. Мышление и речь. М.: Лабиринт, 1982. 352 с.
Захарова Л.М. Методическая подготовка преподавателей для развития критического мышления // Вопросы педагогики. 2016. № 1. С. 14-20.
Кузнецова Е.В. Кейс-метод в обучении: Практическое руководство. Новосибирск: Наука, 2017. 128 с.
Липман М. Критическое мышление: Что это такое? М.: Издательство Эйдос, 2003. 256 с.
Луценко Е. Л. Адаптация теста критического мышления Л. Старки / Е. Л.
Луценко // Вісник Харк. нац. ун-ту імені В.Н. Каразіна. Серія: Психологія. — 2014. — № 1110. — С. 65-70.
Сидоров В.В. Цифровые образовательные платформы в обучении // Высшее образование в России. 2017. № 2. С. 35-42.
Смирнова Т.Н. Педагогические эксперименты: Методика и проведение. М.: Педагогика, 2014. 180 с.
Флавелл Дж.Х. Метакогнитивные процессы и когнитивный мониторинг // Педагогика. 2012. № 4. С. 45-53.
Эльконин Д.Б. Развитие критического мышления в процессе обучения // Образование и наука. 2015. № 3. С. 23-29.
Шульгин И.И. Дискуссии и дебаты как методы развития критического мышления // Журнал педагогических исследований. 2019. № 5. С. 47-55.
Starkey L. Critical thinking skills success: in 20 minutes a day. – New York: Learning Express, 2004.