ТИББИЁТ ХОДИМЛАРИ ФАОЛИЯТИДА ШАХСЛИЛИК ХУСУСИЯТЛАРИ ЎРТАСИДАГИ МУНОСАБАТЛАРНИНГ НАМОЁН ЭТИЛИШИ
Cобирова Дилафруз Абдурозиқовна Бухоро психология ва хорижий тиллар институти “Психология” кафедраси мудири, Халқаро Психология Фанлари Академияси мухбир аъзоси, психология фанлари доктори (DSc), профессор
Ключевые слова:
психологик компетентлик, «Мен-концепцияси», ижтимоий перцепция, рефлексия, стресс, агрессия,альтруизм, агрессия , ижтимоий дадиллик, ижтимоий етуклик, социал-психологик компетентлик,Аннотация
Ушбу мақолада тиббиёт ходимларининг касбий компетентлигининг шаклланишининг илмий-назарий асослари ҳамда унга таъсир қилувчи омилларнинг ўрни ва аҳамияти очиб берилган. Мамлакатимизда сўнгги йилларда соғлиқни сақлаш тизимини тубдан ислоҳ қилиш, кадрлар тайёрлаш тизимини янада такомиллаштириш ва соҳа мутахассисларининг касбий тайёргарлик даражасини оширишга алоҳида эътибор қаратилилган. Бу борада тиббиёт ходимларини касбий компетентлигини такомиллаштиришга оид тадқиқотлар алоҳида аҳамият касб этади. Натижада тиббиёт ходимларининг психологик компетентлигини ошириш, уларнинг шахсий фазилатларини рўёбга чиқариш, психокоррекцион усуллар орқали фаолият самарадорлигига бевосита таъсир этувчи социал-психологик компетентлик омиллари имкониятларини кўрсатиш йўналишларида илмий изланишларни чуқурлаштиришга имкониятлар яратилди. Айни пайтда, дунёнинг етакчи ОТМларида тиббиёт ходимлари фаолиятида намоён бўлувчи cоциал-психологик компетентлик бўйича қуйидаги йўналишларда илмий изланишлар олиб борилмоқда: рақобатдош кадрлар тайёрлашнинг психологик механизмларини такомиллаштиришга оид қатор, жумладан, тиббиёт ходимлари социал-психологик компетентлигини ривожлантириш орқали уларнинг индивидуал имкониятларини такомиллаштириш; социал-психологик компетентликни тиббиёт ходимлари фаолият самарадорлигига кўрсатадиган таъсирини оширишнинг чора-тадбирларини белгилаш; қўлга киритилган илмий натижаларни амалда кенг татбиқ қилиш; социал-психологик компетентликни тадқиқ этиш модели ва концепциясини ишлаб чиқиш ҳамда унинг ижтимоий- психологик истиқболларини назарий, шунингдек, эмпирик жиҳатдан таҳлил қилиш. Хулоса қилиб айтиш мумкинки, бугунги ислоҳотлар даврида тиббиёт ходимларининг касбиий компетентлигига алоқадор омилларни тадқиқ қилиш долзарб муаммолардан бири бўлиб қолмоқда.
Библиографические ссылки
Агавелян O.K. Социально-перцептивные особенности детей с нарушениями развития. – Челябинск: Изд-во Татьяна Лурье, 1999. – 365 с.
Абульханова К.А. Социальное мышление личности// Современная психология: состояние и перспективы исследований. Часть 3. – Социальные представления и мышление личности. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2002 – C. 88-103.
Абульханова-Славская К.А. Развитие личности в процессе жизнедея-тельности// Психология формирования и развития личности. – М.: 1981. – С. 19-44.
Ананьев Б.Г. Интеллектуальная деятельность и терморегуляция// Возрастная психология взрослых. Материалы конференции. – Ленинград: 1991.– С. 75—84.
Аъзамхўжаева Э.А. Муомала маромининг ёш хусусиятлари ва динамикаси: Псих. фан. ном. ... дис. – Т.: ЎзМУ, 2002. – 155 б.
Бедерханова В.П. К вопросу о социальной перцепции в связи с использованием ролевых игр в процессе профессиональной педагогической подготовки// Теоретические и прикладные проблемы психологии познания людьми друг друга. – Краснодар: 1975. – С.232-233.
Безносов С.П. Профессиональная деформация и воспитание личности// Психологическое обеспечение социального развития человека. – Л.: 1989. – С. 69-74.