ADAPTATION OF STUDENTS TO THE UNIVERSITY EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE CONTEXT OF MANAGING THEIR PROFESSIONAL AND PERSONAL DEVELOPMENT

Tillaev Alisher National Research University «Tashkent Institute of Irrigation and Agricultural Mechanization Engineers» Director of the Academic Lyceum ”International House-Tashkent» (Uzbekistan), Postgraduate student of the Moscow State Institute of International Relations , Ismailova Zukhra Professor of the National Research University «Tashkent Institute of Irrigation and Agricultural Mechanization Engineers», Doctor of Pedagogical Sciences

Authors

  • Tillaev Alisher, Ismailova Zukhra TerDU

Keywords:

professional and personal development, university, adaptation, educational environment, competence approach.

Abstract

The article deals with the theoretical and applied aspects of managing the professional and personal development of students in the university educational environment in the process of their adaptation to the educational process. Professional and personal development of students is considered in the context of the implementation of the competence-based approach, as well as personality-oriented educational technologies. At the same time, the educational environment of the university is considered as a factor and resource for the professional and personal development of students.

References

Андреева Г.М. (2000). Социальная психология. Учеб. для вузов. – М.: Изд-во «Аспект Пресс», – 286 с.

Асадулина И.Г. (2004). Педагогический класс: поиски, проблемы, перспективы / И.Г. Асадулина, В.М. Басова, Н.В. Волк // Педагогика. – № 6. – C. 55 – 58.

Атутов П.Р. (2002). Профессиональная ориентация как педагогическая проблема / П.Р. Атутов // Педагогические основы профориентации учащейся молодежи. – М., – С. 10 – 11.

Байдак В.Ю. (2000). Содержание и методика адаптационной подготовки студентов-курсантов ма- тематических специальностей вузов: дис. …канд. пед. наук / В.Ю. Байдак. – Орел : Изд-во Орловского гос. ун-та, – 204 с.

Педагогический энциклопедический словарь. (2002). Гл. ред. Б.М. Бим-Бад; Редкол.: М.М. Безру- ких. – М.: Большая Российская энциклопедия, – С.11.

Рунова С.А. (2001). Социально-профессиональная адаптация студентов первого курса к условиям педагогического вуза: дис … канд. пед. наук / С.А. Рунова. – Брянск: Изд-во БГУ, – 184 с.

Свиридов Н.А. (2002). Адаптационные процессы среди молодёжи / Н.А. Свиридов // Социологиче- ские исследования.– № 7. – С. 90 – 95.

Шамардина М.В. (2003). Система интенсивной адаптации студентов в системе ССУЗов / М.В.

Шамардина // Материалы конференции «Актуальные вопросы построения образовательного процесса в ССУЗах». - Бийск, – С. 23 – 25.

Hardy K. (2008). The teacher as counselor in the teaching-learning process. Epitheorisi Symvouleftikis kai Prosanatolismou. - No. 46-47, - Р. 33-63.

Swan D., Leydon, M. (1997). Teacher induction. Standing Committee of Teacher Unions and University Education Departments; Dublin, 1997. - 73 p.

Published

2024-06-25