THE POSSIBILITY OF A POST-SECULAR TURN IN MODERN PSYCHOLOGY: A VIEW FROM AN ISLAMIC PSYCHOLOGY RESEARCHER

Nasibullov Kamil Iskhakovich Candidate of Psychological Sciences, Senior Lecturer, Department of Psychology of Religion and Pedagogy, International Islamic Academy of Uzbekistan

Authors

  • Nasibullov Kamil Iskhakovich TerDU

Keywords:

spirituality, cultural psychology, Sufism, decolonization of science, radicalization, globalization, psychological counseling.

Abstract

The article explores the interconnection between psychology and religion, particularly in the context of Islam, through the prism of the post-secular turn in contemporary science. It presents a researcher’s perspective in the field of the psychology of religion on the existing approaches and future prospects of Islamic psychology, emphasizing the need for a deeper dialogue between religious and psychological research. Issues and limitations of modern academic psychology are discussed, including its tendency towards secularization and insufficient attention to religious aspects in the study of the human psyche. The article highlights the importance of integrating religious teachings, especially Islam, into psychological science and practice, which could lead to a more comprehensive and profound understanding of human nature.

References

Bendeck Sotillos S. (2021). The Decolonization of Psychology or the Science of the Soul// Spirituality Studies. Vol. 7 (1). P. 18-37.

Paloutzian R., Park C. (2005). Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality.

Rothman, A. (2021). Developing a Model of Islamic Psychology and Psychotherapy: Islamic Theology and Contemporary Understandings of Psychology (1st ed.). Routledge.

Yannis T. Sufism and the Way of Blame: Hidden Sources of a Sacred Psychology. Weaton IL/ Chennai, India, Quest Books, 2010, 282 p.

Бергер П. Фальсифицированная секуляризация // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2012. № 2 (30). С. 8–20.

Горюнов А. П. «Религиозное манипулирование русскими женами при вербовке в исламские международные террористические организации» // Научный вестник Омской академии МВД России. 2021. Т. 27. № 1 (80). С. 84-88.

Ждан А.Н. История психологии. От Античности до наших дней: Учебник для вузов.— 5-е изд., перераб. и доп.— М.:Академический Проект, 2004.— 576 с.

Марцинковская Т.Д. История психологии: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. - 4-е изд., стереотип. - М.: Издательский центр «Академия», 2004. - 544 с.

Павлова О. С. Психология ислама: институционализация научной дисциплины в российском контексте// Минбар. Исламские исследования. 2018. № 11(1). С. 169–181.

Узланер, Д. Постсекулярный поворот. Как мыслить о религии в XXI веке. — М.: Изд-во Института Гайдара, 2020. — 416 с.

Яхин Ф.Ф. Исламская психология: от монотеистической парадигмы к теории личности. Минбар. Исламские исследования. 2019. №12(1). С.237-250.

Published

2024-12-13