DIZARTRIYALI BOLALAR NUTQINING O‘ZIGA XOS XUSUSIYATLARI
Raxmatova Dilnavoz A’zam qizi, Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti o‘qituvchisi
Ключевые слова:
Dizartriya, nut, muloqot, olimlar, falajlik, nuqson, tekshirish, psevdobulbar, serebral, monologik nutq, tonus, tovush, talaffuz, giperkinez, bola, harakat, lab, nafas.Аннотация
Kishilar o‘rtasidagi muomalaning asosiy vositasi nutq hisoblanadi. Inson nutq yordamida o‘z fikrini, his tuyg‘ularini izhor qiladi, hamda boshqalarning hissiyotlarini bilib oladi. Demak, nutq faoliyati aloqa o‘rnatish vositasidir. Inson nutqi tovushlari muayyan ahamiyatga egadir. Dizartriya – nutq apparati innervatsiyasining organik buzilishi sababli nutqning talaffuz tomonidan buzilishidir. Dizartriyada nutqning leksik – grammatik tomonining buzilishi asosiy buzilish hisoblanmaydi. Bunda nutqning tovush tomonidan buzilishi yetakchi o‘rinda turadi. Dizartriyali bolalar nutqi manqalangan, noaniq bo‘ladi. Nutqning sur’ati, ravonligi, pauzaning buzilishi, tovushlarni, so‘zlarni oxirgi jumlagacha gapirmaslik, so‘zlarni nutqda tashlab ketish hollari dizartriya uchun harakterlidir.
Библиографические ссылки
Анохин П.К. Очерки по физиологии функсионалных систем. М., 1985
Аюпова М.Ю. “Коррексион ишлар методикаси” маъруза матни. Т.: 2001.
Аюпова М.Ю. Логопедия. - Т.: Ўзбекистон файласуфлар миллий жамияти нашриёти, 2007.
Бадалян Л.О. Детская невропатология. М., 1985
Беккер К.П., Совак М. Логопедия. Москва. Просвещение 1981
Белова-давид Нарушение речи у дошколников. М. Владос 2001
ВинарскаяЕ.Н,ПулатовА.М.Дизартирия иее топико-диагностичтическое значение в клинике очаговых поражений мозга. Ташкент, 1983
Ипполитова М.В., Бабенкова Р.Д., Мастюкова Е.М. Воспитание детей с серебралными параличом в семе (пособие для родителей и воспитателей). М., 1980