PROFESSIONAL ORIENTATION OF SCHOOL STUDENTS: THE EXPERIENCE OF FOREIGN COUNTRIES

Gulyamov Jahangir Rakhmatullayevich Navoi Branch of the Academy of Sciences of the Republic of Uzbekistan, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Nurbaev Kuvondik Mirzanovich cademy of Sciences of the Republic of Uzbekistan, Candidate of Physical and Mathematical Sciences, Rakhmatova Sevara Abdullayeva Navoi State Pedagogical Institute of the Republic of Uzbekistan, teacher, research psychologist

Authors

  • Gulyamov Jahangir Rakhmatullayevich, Nurbaev Kuvondik Mirzanovich, Rakhmatova Sevara Abdullayeva TerDU

Keywords:

school students, professional orientation, labor market, professional information, professional counseling, career plan, professional diagnostics, qualification requirements, professional readiness.

Abstract

Introductory information / relevance. Preparing young students to choose a profession and successfully carry out their professional activities is one of the main tasks of modern education. The success of students in learning and the trajectory of professional development will largely depend on professional orientation at the school stage, as well as on the conscious and informed formation of a career plan. Because the love of work, as a social and professionally significant quality, is formed during the school period and serves as an important factor in ensuring the success of professional self-determination of students.

References

Fitzenberger B, Hillerich-Sigg A. and Sprietsma M. Different counselors, many options: Career guidance and career plans in secondary schools // German Economic Review 21, no. 1 (April 28, 2020): 65–106. http://dx.doi.org/10.1515/ger-2019-0027.

Hagans C.L. The relationship of parental subsystem to high school and college students’ career self-efficacy // Virtual Press, 1991. http://liblink.bsu.edu/uhtbin/catkey/833008.

Kirby C.A. Career and life style aspirations of gifted Canadian secondary school females // Diss., The University of Arizona, 1988. http://hdl.handle.net/10150/184544.

Александрова Н.А., Брюхова О.Ю. Профессиональная ориентация в фокусе внимания государства: проблемы, противоречия, пути решения // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики, 2016. – № 9. С. 13-16.

Амбарова П.А., Немировский М. В. Новые подходы к профессиональной ориентации в школе в условиях изменяющегося мира профессий // Образование: вызовы нового времени / Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Том 26, № 1 (2020) https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia1/issue/view/385. –С. 188-199.

Гриншпун С.С. «Академия Х»: подготовка американских школьников к жизни и труду / Педагогика. – 2006. - №4. – С. 103-108 Гриншпун С.С. Профессиональная ориентация школьников в США // Педагогика. – 2005. №9. – С. 65-72.

Гуртов В. А., Колесников В. Н., Питухина М. А. От традиционной модели профориентации к системе сопровождения и консультирования на протяжении всей жизни: опыт Финляндии [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2019. № 2 (26). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ot-traditsionnoy-modeli-proforientatsii- k-sisteme-soprovozhdeniya-i-konsultirovaniya-na-protyazhenii-vsey-zhizni-opyt-finlyandii Гуткин М.С. Использование Ф-теста для диагностики развития профессионального самосознания школьников // Психология. 1999. № 3. С. 114-121.

Дианина Е.В. Российская и зарубежные системы управления профессиональной ориентацией учащейся молодежи: сравнительный анализ // Социодинамика, 2017, №3. –С.10-17.

Корсун А.А. К вопросу о профессиональном самоопределении старшеклассников в работах отечественных и зарубежных учёных / А.А. Корсун // Transformation of approaches to education in Russia and CIS states: [колл. моногр.] – Штутгарт: ORT Publishing, 2012.

С. 71-81.

Крупская Ю.В., Серкова Е.И. Зарубежный и отечественный опыт организации и реализации профессиональной ориентации детей и учащейся молодежи // Думский вестник: Теория и практика дополнительного образования N 1(9)/2017. –С. 25-28.

Кузнецов В. Зарубежный опыт организации взаимодействия рынка труда и системы профессионального образования // Народное образование. 2007. №1. С. 194-199.

Митюрникова Л.А. Комплексная система профессиональной ориентации молодежи как социальный институт общества: дис. … канд. соц. наук / Л.А. Митюрникова. – М., 2005 – 201 с.

Мурашев А. Другая школа. Откуда берутся нормальные люди. М., 2019. 349 с.

Романова Е.С. Организация профориентационной работы в школе: методическое пособие / Е.С. Романова. М.: Издательский центр «Академия», 2013. 304 с.

Селиванова З.К. Ранняя профориентация как насущная задача государственной политики // Власть, 2013. – №4. С. 136-139.

Шамсутдинова И.Г. Профессиональная ориентация учащихся во Франции // Педагогика. – 2007. – N¹4. – С. 101-111.

Published

2025-04-17