MAKTAB OʻQUVCHILARINI KASBGA YOʻNALTIRISH: XORIJIY DAVLATLAR TAJRIBASI
Gulyamov Djaxangir Raxmatullayevich Oʻzbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasi Navoiy boʻlimi, pedagogika fanlari nomzodi, dotsent, Nurboyev Quvondiq Mirzanovich Oʻzbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasi Navoiy boʻlimi, fizika-matematika fanlari nomzodi, Raxmatova Sevara Abdulloyevna Oʻzbekiston Respublikasi, Navoiy davlat pedagogika instituti, oʻqituvchi, psixolog- tadqiqotchi
Ключевые слова:
oʻquvchi-yoshlar, kasbga yoʻnaltirish, mehnat bozori, kasbiy axborot, kasbiy maslahat, karyera rejasi, kasbiy diagnostika, malaka talablari, kasbiy tayyorlik.Аннотация
Kirish ma’lumotlari/dolzarbligi. Oʻquvchi-yoshlarni kasb tanlashga va kasbiy faoliyatni muvaffaqiyatli amalga oshirishlariga tayyorlash – zamonaviy ta’limning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi. Oʻquvchi-yoshlarning ta’limdagi muvaffaqiyati va kasbiy rivojlanish trayektoriyasi, koʻp jihatdan, maktab bosqichida kasbga yoʻnaltirish hamda karyera rejasini ongli va asosli shakllantirish bilan bogʻliq boʻladi. Chunki mehnatsevarlik, muhim ijtimoiy va kasbiy fazilat sifatida, maktab davrida shakllanadi hamda oʻquvchi-yoshlar oʻzini-oʻzi kasbiy belgilashining muvaffaqiyatini ta’minlashda muhim omil boʻlib xizmat
qiladi.
Библиографические ссылки
Fitzenberger B, Hillerich-Sigg A. and Sprietsma M. Different counselors, many options: Career guidance and career plans in secondary schools // German Economic Review 21, no. 1 (April 28, 2020): 65–106. http://dx.doi.org/10.1515/ger-2019-0027.
Hagans C.L. The relationship of parental subsystem to high school and college students’ career self-efficacy // Virtual Press, 1991. http://liblink.bsu.edu/uhtbin/catkey/833008.
Kirby C.A. Career and life style aspirations of gifted Canadian secondary school females // Diss., The University of Arizona, 1988. http://hdl.handle.net/10150/184544.
Александрова Н.А., Брюхова О.Ю. Профессиональная ориентация в фокусе внимания государства: проблемы, противоречия, пути решения // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики, 2016. – № 9. С. 13-16.
Амбарова П.А., Немировский М. В. Новые подходы к профессиональной ориентации в школе в условиях изменяющегося мира профессий // Образование: вызовы нового времени / Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Том 26, № 1 (2020) https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia1/issue/view/385. –С. 188-199.
Гриншпун С.С. «Академия Х»: подготовка американских школьников к жизни и труду / Педагогика. – 2006. - №4. – С. 103-108 Гриншпун С.С. Профессиональная ориентация школьников в США // Педагогика. – 2005. №9. – С. 65-72.
Гуртов В. А., Колесников В. Н., Питухина М. А. От традиционной модели профориентации к системе сопровождения и консультирования на протяжении всей жизни: опыт Финляндии [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2019. № 2 (26). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ot-traditsionnoy-modeli-proforientatsii- k-sisteme-soprovozhdeniya-i-konsultirovaniya-na-protyazhenii-vsey-zhizni-opyt-finlyandii Гуткин М.С. Использование Ф-теста для диагностики развития профессионального самосознания школьников // Психология. 1999. № 3. С. 114-121.
Дианина Е.В. Российская и зарубежные системы управления профессиональной ориентацией учащейся молодежи: сравнительный анализ // Социодинамика, 2017, №3. –С.10-17.
Корсун А.А. К вопросу о профессиональном самоопределении старшеклассников в работах отечественных и зарубежных учёных / А.А. Корсун // Transformation of approaches to education in Russia and CIS states: [колл. моногр.] – Штутгарт: ORT Publishing, 2012.
С. 71-81.
Крупская Ю.В., Серкова Е.И. Зарубежный и отечественный опыт организации и реализации профессиональной ориентации детей и учащейся молодежи // Думский вестник: Теория и практика дополнительного образования N 1(9)/2017. –С. 25-28.
Кузнецов В. Зарубежный опыт организации взаимодействия рынка труда и системы профессионального образования // Народное образование. 2007. №1. С. 194-199.
Митюрникова Л.А. Комплексная система профессиональной ориентации молодежи как социальный институт общества: дис. … канд. соц. наук / Л.А. Митюрникова. – М., 2005 – 201 с.
Мурашев А. Другая школа. Откуда берутся нормальные люди. М., 2019. 349 с.
Романова Е.С. Организация профориентационной работы в школе: методическое пособие / Е.С. Романова. М.: Издательский центр «Академия», 2013. 304 с.
Селиванова З.К. Ранняя профориентация как насущная задача государственной политики // Власть, 2013. – №4. С. 136-139.
Шамсутдинова И.Г. Профессиональная ориентация учащихся во Франции // Педагогика. – 2007. – N¹4. – С. 101-111.